Thursday, July 28, 2011

O kopiranju, originalnosti i autorskim pravima



Evo mene posle ponovo na svom blogu, na kome duze vremena nista ne objavljujem iz odredjenih razloga.  Jedan od tih razloga sto je brandname Starseed jewelry bukvalno kidnapovan, od strane vise "koleginica" koje izradjuju nakit, sirom sveta. 

Iskoristila bih ovu priliku da napisem nesto o kolegijalnosti, o autorskim pravima, o bukvalnom kopiranju i kradji, kako idejnih resenja za dizajn, tako i tehnika izrade, naziva brenda, i mnogo cega drugog sto vam sa pravom automatski pripada kada smislite ime za svoj brend ( ma cime da se bavite ). Objasnicu kasnije na sta mislim.

Kada sam smisljala naziv za svoj nakit, brizljivo sam prethodno proverila, ukucavanjem na Google-u svih termina pod nazivima Starseed jewelry i Starseed jewellery. Posto sam se uverila da do 2009. godine nije postajao niko ko se pod tim imenom bavio dizajnom nakita pod tim imenom, a svako ko se ozbiljno time bavi je sebi jos odavno obezbedio online prisustvo, bilo u vidu bloga ili website-a, registrovala sam blog koji u svom nazivu jasno daje do znanja da je naziv Starseed jewelry zauzeto.

Par meseci nakon objavljivanja postova na blogu, kada sam pokusala da registrujem website pod nazivom Starseedjewelry.com, mom iznenadjenju nije bilo kraja kada sam shvatila da su vec zauzeti svi websajtovi pod nazivom Starseed jewelry, i to ne samo .com, nego i .net., .org., .rs, .itd. Uspela sam da shvatim da se radi o nekome iz Arizone. Kada sam pokusala da registrujem sajt pod imenom Starseedjewellery.com - ista prica. Sajt je bila zauzela gospodja iz Christchurch-a, sa Novog Zelanda!

U tom momentu je pocela da me hvata blaga panika, pa sam htela da vidim kako stvari stoje sa Etsy-jem, Facebook-om, itd. I tu sam imala sta da vidim - oba je zauzela treca persona koja se bavi izradom nakita, iz Amerike.

Onda sam pocela da se bavim proucavanjem autorskih prava, copyrights, itd. na internacionalnom nivou i shvatila sam da ne morate obavezno u agenciji za autorska prava registrovati svoj brandname ili cak idejno resenje za dizajn nekog predmeta. Samom objavom svog imena ili rada i upozorenja da su isti autorski zasticeni vi sticete pravo da trazite zastitu autorskih prava ako su povredjena. 

Istog momenta sam se obratila WHOIS.com kod kojih su oba website-a pod nazivom Starseedjewelry.com bila kidnapovana, i nakon zalbe oba sajta su, na srecu, vrlo brzo bila ukinuta. Na zalost, kada sam se sa istim zahtevom obratila Etsy-ju i Facebook-u, nisam bila dobila cak ni odgovor.

Ovo mi pravi velike probleme da pod nazivom Starseed jewelry nastavim da objavljujem nove radove. Do te mere da cak razmisljam i o promeni imena. 

Jos jednom bih iskoristila priliku da kazem i nesto o bukvalnom kopiranju necijih ideja i nacina rada. Cesto su odredjene tehnike i tehnologije rada takve da sve sto se u njima uradi izgleda manje ili vise slicno. Zbog toga svako treba u svoj rad da ubaci neki svoj licni pecat, po kome ce biti prepoznatljiv. Sve dok se neko drzi zakonitosti koje determinise sama tehnologija i tehnika rada, a tako najcesce rade oni koji ne razmisljaju previse o umetnisckoj vrednosti, finesama dizajna, itd. vec pre svega o laksoj i jednostavnijoj izradi koja ce obezbediti brzu prodaju i lakse repliciranje onoga sto se pokaze kao komercijalno - tada niko zaista ne bi treba da se zali da ga neko imitira, kopira, itd. 

Medjutim, ukoliko je neko postao prepoznatljiv bas po tim nekim finesama u dizajnu, po nekom posebnom licnom stilu, bilo da je u pitanju ubacivanje nekog novog medija ili tehnike, ili specifican kolorit, ili specifican nacin na koji kombinuje repromaterijal, onda imitiranje tog necega sto se zove "licni pecat" , je nesto sto nikako nije u redu. To nije dobro kako za onog koji je u idejama pokraden, tako ni za onoga koji ga je pokrao, da se tako grubo izrazim. Deo problema onoga ko je pokraden sam iznela ovde. Onaj ko bukvalno kopira nekog drugog lisava samog sebe mogucnosti da proveri do koje mere se krece njegova kreativnost, da proveri da li je u stanju da on sam smisli nesto novo, cak ingeniozno i da se ostavri kao autentican umetnik.

Kopiranje moze da bude opravdano onda kako zelimo da naucimo na tudjem primeru kako se nesto radi, neka tehnika pre svega. Ali takvi radovi ne bi trebali da se objavljuju, pa ako cemo bas, ni da se prodaju. Takodje, ako vam se neciji rad bas toliko svidja i zaista ste njime inspirisani do te mere da vam i samima vec spontano izlaze idejna resenja nalik uzoru, bilo bi korektno da na stranama na kojima objavljujete svoje radove i gde pisete o njima, pomenete i svoj uzor, ostavite link ka njegovom websitu, i sl. Biti inspirisan je OK, i ovakvo iskreno iskazivanje divljenja  prema tzv. uzoru uglavnom ne bi trebalo da povredi njegova osecanja na prvom mestu. U protivnom, beskrupuloznim i bukvalnim kopiranjem necijih ideja rizikujete da se taj neko bas naljuti i prijavi vas nadleznim institucijama, gde ce potraziti zastitu svojih autorskih prava i zbog cega mozete odgovarati krivicno, novcano, itd.

Negujmo svoju kreativnost, mislimo svojom glavom, trudimo se da iz malog mozga izvlacimo ideje po kojima cemo biti prepoznatljivi. Takodje, vezbanjem i svakodnevnim radom, raznim isprobavanjima i pokusajima da postignemo jedno, a desi se da postignemo nesto drugo - e bas to nesto drugo, sto cesto nastane i iz greske, bude mnogo bolje nego ono sto smo hteli. Bas to moze da bude "ono nesto" po cemu cemo biti posebni, drugaciji, inovativni, originalni. A to je uvek i bolje, i zanimljivije i uzbudljivije nego muciti se i patiti u pokusajima da se bude neko drugi.


No comments:

Post a Comment